خانه / دانلود کتاب و جزوات مکانیک خودرو / تاریخچه ترمز در اتومبیل به زبان ساده
تاریخچه ترمز در اتومبیل به زبان ساده

تاریخچه ترمز در اتومبیل به زبان ساده

از هنگامی که انسان‌ها وسایل نقلیه مبتنی بر چرخ را اختراع کردند بلافاصله متوجه شدند که هر حرکتی باید توقفی نیز داشته باشد؛ پس به همین دلیل باید فکری به حال توقف و ایستادن وسیله نقلیه خود نیز بکنند. در کالسکه‌ها، ارابه‌ها و گاری‌های که معمولا با نیروی حیوانات کشیده می‌شدند، توقف علاوه بر عملکرد خود حیوان، بعدها توسط کفشک‌هایی با فشار به دایره بیرونی چرخ صورت می‌گرفت. چندی بعد و با اختراع خودرو همین مکانیسم ساده در مورد اولین ماشین‌های ساخت دست بشر هم بکار گرفته می‌شد.

تاریخچه ترمز در اتومبیل به زبان ساده

این سیستم در خودروهای ابتدایی نیز به همین شکل بکار گرفته می‌شد بطوریکه راننده برای توقف اهرمی را توسط فشار دست یا پا به حرکت در می اورد تا با انتقال فشار به کفشک‌های مماس با چرخ توقف صورت پذیرد.

کم کم با افزایش قدرت و سرعت اتومبیل‌ها نیاز به ترمزهای قوی‌تر به شدت احساس می‌شد. بر اساس یک اصل مهم برای ترمز قوی‌تر می‌بایست فشار وارده بر چرخ در حال حرکت بیشتر و بیشتر باشد. جهت دست یابی به هدف مورد نظر، در ابتدا این افزایش فشار توسط قوانین اهرم‌ها ایجاد می‌شد؛ بدین شکل که با افزایش طول بازوهای محرک اما با دامنه حرکتی بیشتر موجب افزایش نیرو در بازوی مقابل اما با دامنه‌ی حرکتی کمتر می‌شدند و مهندسین وقت با ترکیب چند اهرم به افزایش نیروی وارده بر چرخ‌ها کمک می‌کردند.

اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و دستیابی بشر به علم هیدرولیک مهندسین با قدرت شگفت انگیز هیدرولیک آشنا شدند. از همین رو هم اکنون نیز قوی‌ترین دستگاه‌های پرس نیز از نوع هیدرولیکی می‌باشند.

تاریخچه ترمز در اتومبیل به زبان ساده

 

امروزه اکثر سیستم‌های ترمز بکار رفته در خودرو دارای اشتراکات زیادی با یکدیگر می‌باشند که به‌طور کلی مکانیسم عملکرد بدین شکل است: در یک سیستم ترمز معمولی فشاری که راننده بر پدال ترمز وارد می‌کند توسط یک مدار هیدرولیکی به بوستر وارد شده و این فشار پس از تقویت توسط همان بوستر، به کمک مدارات هیدرولیکی به کالیبرهای ترمز می‌رسد.

کالیبرهای ترمز در واقع پیستون‌هایی هستند که با فشار سیستم هیدرولیکی به بیرون رانده می‌شوند و این درست می‌تواند لنت‌های ترمز را حرکت داده و به نوبه خود لنت‌ها را به صفحه‌ای بنام دیسک می‌فشارد و این فشار با ایجاد اصطکاک از حرکت دیسک جلوگیری کرده و سرعت آن را کند کرده یا آن را متوقف می‌کند.

تولد ترمز ABS: اگر بخواهیم به طور خلاصه و به زبان ساده تر این ترمز را تعریف کنیم، باید این فناوری را خاص رانندگان کم تجربه بدانیم!

تاریخچه ترمز در اتومبیل به زبان ساده

زمانی را تصور کنید که دو راننده یکی بی تجربه و دیگری با تجربه در یک مسیر یخزده در حال حرکت هستند و ناگهان با مانعی روبرو می‌شوند. عکس‌العمل راننده بی‌تجربه کوبیدن بر پدال ترمز، سر خوردن اتومبیل، بالطبع از کنترل خارج شدن آن و در نهایت برخورد به مانع خواهد بود؛ اما راننده با تجربه فشار وارده بر پدال ترمز را کنترل کرده و مانع از قفل شدن چرخ‌ها شده و هدایت فرمان را همچنان در دست دارد.

هدف مهندسین صنایع خودرو در واقع ایجاد یک سامانه ضد قفل ترمز بود. بدین صورت که فارغ از میزان فشار وارده بر پدال ترمز چرخ‌ها قفل نشوند.

در مقالات آتی، به شرح مکانیسم عملکرد سیستم‌های کمکی ترمز نظیر ABS و EBD خواهیم پرداخت.

پورتال جامع مهندسی

درباره مهندس امید رمضانی

کارشناسی ارشد مکانیک خودرو طراح صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

download free uapkmod,action game apk mod, android apps apk mod